Jozef a jeho zázračný farebný plášť

Jozef a jeho zázračný farebný plášť

Premiéra22. 10. 2021
Dľžka2:10 hod.
Scéna Veľká sála
Cena 30 - 35 €
Počet repríz 9

Divadlo Andreja Bagara v Nitre na základe licencie od spoločnosti The Really Useful Group Ltd. uvedie v septembri 2021 premiéru jedného z najznámejších a najobľúbenejších svetových muzikálov, ktorý už viac ako 50 rokov oslovuje všetky generácie.

Jozef a jeho zázraný farebný plášť bol prvý krát uvedený ako kantáta pre školský zbor a orchester Colet Court, St. Paul’s Junior School 1. marca 1968 v rámci Veľkonočného koncertu školy. Autormi uvedenej školskej kantáty boli vtedajší žiaci školy Andrew Lloyd Webber a Time Rice, z ktorých sa neskôr stali celosvetovo známi muzikáloví tvorcovia. Odvtedy má tento muzikál za sebou státisíce repríz na všetkých významných svetových muzikálových scénach, vrátane niekoľkonásobného naštudovania na londýnskom West Ende, v newyorskom Broadway, stovky medzinárodných turné a produkcií vo viac ako 80 krajinách sveta.

Muzikál Jozef a jeho zázračný farebný plášť je veľkým scénickým posolstvom pre všetky generácie o tom, že len tie sny, ktoré máme odvahu snívať, sa raz aj naplnia!

Vizuálne pútavou a vtipnou formou rozpráva známy starozákonný príbeh o Jozefovi a jeho bratoch, ktorý je metaforou o láske aj nenávisti, o zrade aj odpustení a najmä o odhodlaní žiť svoj sen napriek všetkým prekážkam.

Inscenáciou nás od Kanaánu až po Egypt prevedie Rozprávačka a dvanásť detí, ktoré nás spolu s hlavnou postavou Jozefa presvedčia o tom, že stačí veriť snom!

Tento svetoznámy muzikál v hudobnom naštudovaní Júliusa Selčana a v réžii Petra Oravca sľubuje nielen skvelé herecké a spevácke výkony, veľký hudobný zážitok v podaní živého orchestra, strhujúce choreografie, ale aj vizuálne efekty a projekcie s využitím najnovších technológií.

Jozef a jeho zázračný farebný plášť na doskách DAB bude multižánrovou show, ktorá malých aj veľkých divákov zdvihne zo sedadiel a doslova roztancuje priamo v hľadisku.

Generálny partner muzikálu:

Autor

  • Libreto: Tim Rice
  • Hudba: Andrew Llyod Webber

Réžia

  • Peter Oravec

Preklad

  • Kamil Peteraj

Kostýmy

  • Ľudmila Várossová

Dramaturgia

Scéna

  • Pavol Andraško

Hudobné naštudovanie

  • Július Selčan

Dirigent

  • Július Selčan

Choreografia

Licenčný koordinátor

  • Musical media

Projekcie

  • Erik Bartoš

Jozef

Rozprávačka

Jakub

Ruben/Putifar

Simeon/Trio

Júda/Trio

Lévi/Pekár

Neftali/Čašník/Trio

Benjamín

Izachar/Milenec

Ašer/Milenec

Dan/Milenec

Zebulon/Dozorca

Gad/Dozorca

Pani Rubenová

Pani Simeonová/Putifárka

Pani Léviová

Pani Júdová

Pani Neftaliová

Pani Izacharová/Izmaelitka

Pani Ašerová/Izmaelitka

Pani Danová/Izmaelitka

Pani Zebulonová

Pani Gadová

Keď činoherci tancovali a spievali...

Marta Žilková 28. október 2021

Tim Rice a Andrew Lloyd Webber: Jozef a jeho zázračný farebný plášť

Libreto Tim Rice; hudba Andrew Lloyd Webber: preklad Kamil Peteraj; dramaturgia Slavka Civáňová; dirigent Július Selčan; kostýmy Ľudmila Várossová; scéna Pavol Andraško; projekcie Erik Bartoš;  choreografia Ladislav Cmorej; réžia Peter Oravec.

K uvedeniu rockovej opery autorov Jozef a jeho zázračný farebný plášť v Divadle Andreja Bagara v Nitre viedla dlhá cesta. Divadlo najprv muselo získať licenciu na tento svetový titul od spoločnosti The Really useful Group LTD, následne Londýn schválil Ľudmile Várossovej vizuál i kostýmy a napokon pred rokom v správe pre médiá mohla dramaturgička Slavka Civáňová oznámiť, že „...to bude veľkolepá multižánrová show so živým orchestrom, s detským speváckym zborom, s krásnou scénou, atraktívnymi kostýmami i s projekciami s využitím videoartu a videomapingu.“ Režisér Peter Oravec v rozhovore pre TASR ešte dodal, že ide „o finálnu verziu, ktorú v roku 2019 uviedli v Londýne, v divadle Paládium“ (https://kultura.pravda.sk/divadlo/clanok/604759-je-tu-muzikal-jozef-a-jeho-zazracny-farebny-plast) Po mnohých komplikáciách, zapríčinených pandémiou, malo uvedené hudobné dielo konečne premiéru 22.-24. októbra 2021. Toľko z histórie vzniku dlho očakávaného kultúrneho počinu.

Isté je, že značne rôznorodé nitrianske obecenstvo, vyhladované po dlhom pôste, netrpezlivo čakalo uvedenie slávnej rockovej opery, ktorá „pre milovníkov klasickej opery znamená svätokrádež, pre rockerov potvrdenie umeleckého potenciálu rockovej hudby“ (https://www.tyzden.sk/casopis/1979/rockova-opera/), čo možno pokladať za základné východisko pri deľbe obecenstva i názorov na uvedené dielo. (Ešte by bolo možné pridať maličkú skupinku odborníkov, teda teoretikov a recenzentov, ktorí sa na inscenáciu dívajú inými očami ako obyčajní smrteľníci.)

Aký je dnešný divák? Prečo prichádza do divadla? Čo od neho očakáva po covidovej prestávke? Prv, než budeme hľadať odpovede na tieto otázky, treba podotknúť, že súčasná generácia divákov je už odchovaná na inej kultúre, disponujúcej internetom, facebookom, animovanými filmami, ktoré sú preafektované, prefarebné, príliš rýchle, príliš strihové, chýba im doznenie emócie. Toto koštatuje v rozhovore v časopise Bibiana aj výtvarníčka Eva Farkašová (podľa Dzadíková, L.,2021, s. 41). Režisér Peter Oravec skôr ako pristúpil k práci nad operou si toto všetko zrejme uvedomil a hneď od začiatku pokladá rockovu operu Jozef a jeho zázračný farebný  plášť za obľúbené show, kde je dovolené všetko, teda aj vstup pôvodného biblického príbehu a jeho zmeny a dokonca aj gýčová príchuť, ktorú vyvolávala prefarebnosť scény a kostýmov.

Ako prvý dojem z predstavenia možno uviesť bohatosť tvorivých nápadov režiséra, ktorý využil všetko, čím sa dalo na javisku, pod javiskom či nad ním pohnúť. Od začiatku ohúril diváka veľkoleposťou kostýmov, premietaním pohyblivých obrazov na širokouhlé pozadie javiska, vizuálnymi efektmi, živou hudbou a množstvom tancujúcich postáv, ale aj žltým autobusom, ktorý priviezol na scénu deti s rozprávačkou, čo malo istú aktualizačnú funkciu. Akcelerácia jednotlivých hudobných výstupov bola taká rýchla, že divák si často ani neuvedomoval, o čom dané dielo vypovedá.. Kto z vlastnej skúsenosti nepoznal starozákonný príbeh o Jozefovi a jeho bratoch (bulletin sa rozdával až cez prestávku, takže mnohí si obsah opery prečítali až po prestávke alebo doma), nestihol vďaka nastolenému tempu na to prísť. A napokon sa zdá, že aj hlavná výpoveď inscenácie, že treba veriť svojim snom a žiť napriek všetkým problémom, bola prekrytá alebo skrytá v hudbe. A nepomohla ani posledná scéna, ktorej opakovanie si na popud rozprávačky obecenstvo vynútilo, hoci pôsobila ako prílepok.

Iste treba uvítať prítomnosť živej hudby, ktorá sa v tomto divadle v hudobných opusoch objavila po prvýkrát. Úroveň spevákov (aj keď moje uši zachytili isté diskrepancie) zodpovedala  skutočnosti, že zväčša išlo o hercov z činohry. Inak nejde o nový jav, lebo každé činoherné divadlo má  v súčasnosti hudobné diela v repertoári.

Pre hercov (ich počet sa točil okolo 60) i režiséra bolo toto predstavenie mimoriadne náročné nielen pre množstvo účinkujúcich, ale aj pre ich činoherné vzdelanie, čo napokon všetci zvládli so cťou.

Hlavné tendencie, ktoré sa dali odčítať z  rockovej opery Jozef a jeho zázračný farebný  plášť bola snaha prekvapiť a pobaviť, k čomu okrem výpravnej a hudobnej stránky prispievali riešenia niektorých scén, ktoré boli síce zábavné, ale niekedy išli proti významu textu (napr. otec a Jozefovi bratia oblečení v kaftanoch v čase hladu a smútku zabíjajú muchy a tancujú kankán), podobne pôsobila scéna so šaškujúcim faraónom.

Nitrianske obecenstvo sa správalo ako na rockovom koncerte. Tlieskalo po každom hudobnom čísle, zabávalo sa na klaunovskom faraónovi, ktorého stvárnil Juraj Ďuriš, nechávalo sa vyprovokovať rozprávačkou k opakovaniu záverečnej skladby a pod. Okrem hudby obdivovalo kostýmy a vizuálne “zázraky“ videoartu, holdovalo pompéznosti obrazu, ktorú inscenácia ponúkala. Možno smelo povedať, že vizuálny zážitok miestami predčil aj hudobný.

Summa summarum: Nitrianská verzia rockovej opery Jozef a jeho zázračný farebný plášť priniesla oživenie po dlhom divadelnom pôste a poskytla obecenstvu pôžitok v podobe pôsobivej hudby, výtvarnej exhibície a režijnej „ekvilibristiky“ P. Oravca, ktorou predčil aj svojho predchodcu a učiteľa Jozefa Bednárika.

 

Literatúra

Dzadíková, Lenka: „Mám des, že  dieťa sa pri predstavení nudí“. In: Bibiana, roč. 28, č. 3, s. 34-43. ISSN 1335-7263

Gális, Vladislav: Rockova opera. In: (https://www.tyzden.sk/casopis/1979/rockova-opera/), 16. 2. 2008.

V Nitre uviedli rockovú operu Jozef a jeho zázračný farebný plášť. (https://kultura.pravda.sk/divadlo/clanok/604759-je-tu-muzikal-jozef-a-jeho-zazracny-farebny-plast)

 

Marta Žilková

 

.

Zriaďovateľ

Hlavní partneri

Rýchly kontakt

+421 37 772 15 77-9

Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Svätoplukovo námestie 4
950 53 Nitra

Spojte sa s nami

Tento web používa na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním týchto stránok s tým súhlasíte. Viac informácií.