Svoje skúsenosti ďalej rozvíja aj mimo javiska a delí sa o ne s divadelnými profesionálmi, aj s ľuďmi, ktorí s dramatickým umením nemajú nič spoločné, ale chcú na svojom prejave pracovať. Pomáha im lepšie si uvedomovať ako v skutočnosti rozprávajú, prečo je to tak a ako ich reč a komunikáciu dostať na vyššiu úroveň. „Snažím sa im pomáhať, pretože zlepšením svojho hlasovú prejavu, môžu ľudia zmeniť k lepšiemu aj svoj život,“ hovorí s úsmevom herečka.
Lenka Barilíková začala hlasovú techniku vyučovať už v roku 2009 počas doktorandského štúdia na Katedre herectva na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave. O tri roky neskôr začala pôsobiť na Katedre operného spevu, kde mladých umelcov učí herectvo a javiskovú reč. „Metóda mojej práce je zameraná predovšetkým na hlas a prácu s dychom. Operným spevákom netreba vysvetľovať fyziológiu hlasu, takže sa mi s nimi pracuje veľmi dobre,“ hovorí o svojej práci L. Barilíková.
L. Barilíková so študentmi VŠMU Na VŠMU po skúške hry Vojna nemá ženskú tvár
Časom sa rozhodla ponúknuť svoje vedomosti a skúsenosti aj ľuďom mimo divadelného prostredia. Ako hlasová terapeutka pomáha prevažne dospelým ľuďom, ktorí majú problém s rečovým prejavom a komunikáciou. „Prichádzajú za mnou manažéri, právnici a ďalší klienti, ktorí sú často v kontakte s inými ľuďmi. Často sú to osoby s psychosomatickými problémami, ktoré sa prejavujú v ich rečovom prejave. Hlas nikdy neklame a skúsenému odborníkovi ukáže rôzne bloky, ktoré sa v nás počas života nahromadili. Preto vo svojom prístupe nevyužívam iba rôzne cvičenia, ale nutný je aj naozaj dôverný, osobný prístup,“ vysvetľuje L. Barilíková.
Pred workshopom Sebavedomie v hlase Medzinárodná konferencii klinických logopédov Čingov 2016
Ako zdôraznila, ak sa chce niekto naučiť správne používať svoj hlas, musí pracovať s celou svojou psychikou. „Je to beh na dlhé trate, no na konci človek dokáže nájsť vlastné prirodzené znenie, dokáže správne komunikovať v súkromí aj pri verejných prejavoch. Často mám klientov, ktorí sa neustále pohybujú v začarovanom kruhu, v tých istých nevyriešených psychických, či osobnostných problémoch a potom sa nevedia presadiť, alebo formulovať svoje myšlienky zrozumiteľne. Ja sa spoločne s nimi usilujem odhaliť ich bloky, pomáham im vybočiť zo stereotypov myslenia a naučiť ich dostať tok myšlienok na dychový prúd a vyslovovať ich tak, ako ich naozaj myslia a chcú komunikovať“.
Metódy, ktoré L. Barilíková pri hlasovej terapii využíva, ocenili aj špecialisti, ktorým ich predstavila na lekárskom sympóziu laryngológov. „Podľa ich názoru by bolo veľmi žiadúce, keby bolo hlasových terapeutov oveľa viac, pretože lekári sa pri svojej práci s hlasom a hlasivkami venujú medicínskej stránke problému. Potrebná je však aj hlasová edukácia, ktorá je napríklad v Čechách podchytená oveľa lepšie ako na Slovensku,“ uviedla.
Workshop v Košiciach Skúšky na VŠMU
Počet záujemcov o hlasovú terapiu a výchovu sa L. Barilíkovej neustále rozrastá. Venuje sa svojim klientom, mladým hercom na Slovensku a pred časom začala spolupracovať aj s Janáčkovou akadémiou múzických umení v Brne. „Moje hodiny sú interaktívne a vždy sa usilujem o to, aby sa účastníci do všetkých aktivít zapájali. Len tak je možné dosiahnuť pokrok a požadované výsledky. Už teraz sa teším na leto. V auguste pripravujem týždňový workshop na našej chalupe v Cígeľke, kde je nesmierne krásne a vždy tam panuje výborná atmosféra,“ dodáva L. Barilíková.
So študentmi na JAMU v Brne Workshop na chalupe v Cígeľke Chalupa v Cígeľke