Hra Laca Keratu DOBRO bola vybraná do programu festivalu Nová dráma/New drama 2017

Hra Laca Keratu DOBRO bola vybraná do programu festivalu Nová dráma/New drama 2017

13. 2. 2017

Dramaturgická rada zaradila do súťažného programu festivalu Nová dráma/New Drama 2017 aj hru Laca Keratu Dobro. Na celoslovenskom divadelnom festivale sa predstaví a o ceny zabojuje 9 inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy. Festival Nová dráma/New Drama sa bude konať v dňoch 9. – 13. mája 2017 v bratislavských divadlách.

Dramaturgická rada festivalu Nová dráma/New Drama 2017 (v zložení Martina Ulmanová, Elena Knopová a Milo Juráni) uzavrela výber inscenácií do súťažného programu. Rada vyberá každoročne z približne päťdesiatky inscenácií súčasných dramatických textov v profesionálnych divadlách na Slovensku. Kritéria festivalu určujú, že do výberu spadajú inscenácie, ktoré mali premiéru v období od 1. februára 2016 do 31. januára 2017 a text, z ktorého vychádzajú, nesmie byť starší ako dvadsať rokov.

Inscenácie nominované do hlavného programu 13. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama:

  • Falk Richter: Boh je DJ
    (réžia: Šimon Ferstl)
    Divadlo Petra Mankoveckého, Bratislava

Virtuálne siete sú kolbišťom rôznych foriem alternatívneho bytia. Jednou z možností je aj predávanie vlastného života. Všetci blogujúci youtuberi asi už teraz chystajú riadny internetový „hejt“, ale dvojica hrdinov (On a Ona) z inscenácie naozaj ide do extrému. Stávame sa súčasťou ich internetovej šou.

  • Michaela Zakuťanská: Deň, keď zomrel Gott
    (réžia: Júlia Rázusová)
    Prešovské národné divadlo, Prešov

Tam, kde padajú modly generácie rodičov, sa oni usilujú o vlastný alternatívny výklad desatora, podľa ktorého je každý bohom sebe samému. Karla, Roman, Iza a Dávid chcú lepšie prežívať svoje city, zdravšie jesť, chodiť na krasokorčuľovanie, ponoriť sa do východnej múdrosti, stať sa pravými mužmi a dokonalými matkami. Čo nastane, keď zábavu povýšia na zmysel života? Kto dnes v noci bude kráčať vo vyšliapaných stopách a kto urobí prvý vlastný krok?

  • Laco Kerata: Dobro
    (réžia: Svetozár Sprušanský)
    Divadlo Andreja Bagara, Nitra

Pôvodná hra slovenského kultového dramatika a prozaika, herca a režiséra, zakladateľa legendárneho alternatívneho divadla STOKA, Laca Keratu, je vtipná, provokatívna, politicky nekorektná, obrazne rozviata, poeticky strelená aj drsne konkrétna. Autentická v zachytení životného pocitu súčasného obyvateľa Slovenska aj Európy.

  • Roland Schimmelpfennig: Ídomeneus
    (réžia: Eduard Kudláč)
    Mestské divadlo Žilina

Jeden z najuvádzanejších súčasných nemeckých dramatikov Roland Schimmelpfennig oživuje antický mýtus o krétskom kráľovi Ídomeneovi, ktorý sa po desiatich rokoch vojny víťazne vracia domov z vyplienenej Tróje. V hre invenčne a súčasným jazykom rozohráva rôzne variácie tradovaného mýtu.

  • Andrej Kalinka: Krása a hnus (Nezastupiteľnosť nepomenovateľného)
    (réžia: Andrej Kalinka)
    Med a prach, Bratislava

Scénické dielo s podtitulom „Nezastupiteľnosť nepomenovateľného“ sa pohybuje na hranici medzi inštaláciou, performanciou a inštalovaným koncertom. Pri jeho uvádzaní sa v každom meste vyhľadávajú osobité priestory, ktoré dotvárajú celkový kontext diela – zrekonštruované i dlhodobo nerekonštruované historické objekty, industriálne budovy, múzeá, galérie.

  • Tomáš Procházka: Ľudia.Levy.Orly.Jarabice. / scény zo života umeleckého podľa APČ
    (réžia: Tomáš Procházka)

Variácia na jeden z najkrajších a najčastejšie inscenovaných textov ruského klasika Antona Pavloviča Čechova prináša nemilosrdný a neprikrášlený portrét jednej stratenej generácie narodenej do sveta, ktorý o ňu nestojí.

  • Peter Lomnický: Podvolenie
    (réžia: Marián Amsler)
    Divadlo Aréna, Bratislava

Dramatizácia posledného románu súčasného francúzskeho autora Michela Houellebecqa z roku 2015 vznikla na objednávku Divadla Aréna. Je to príbeh Françoisa, profesora dejín literatúry na prestížnej francúzskej univerzite, ktorý prežíva krízu stredného veku. Nedokáže si nájsť vzťah, nič ho nezaujíma, v nič neverí. Je osobnostnou metaforou dnešného európskeho človeka, ktorý sa zmieta v prebytku slobody, voľnosti a mieru.

  • Peter Lomnický: Strach
    (réžia: David Jařab)
    Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava

Pôvodná slovenská hra Petra Lomnického, ktorej hlavnou témou sú strach či paranoja ako základné dominanty životného pocitu dnešného človeka a konšpiračné teórie ako úsilie o istý spôsob ich racionalizácie. Čo majú spoločné autonehoda pri Bratislave, zaseknutý výťah v nákupnom centre Eurovea, v ktorom uviazli štyria ľudia a rozvodnený Dunaj? Je to náhoda, sprisahanie alebo Boží trest?

  • Svetlana Alexijevič – Iveta Horváthová: Vojna nemá ženskú tvár
    (réžia: Marián Pecko)
    Slovenské komorné divadlo, Martin

Kniha Svetlany Alexijevič prináša necenzurovanú oral history – autentické výpovede žien, ktoré sa aktívne zapojili do bojov počas druhej svetovej vojny. Autorka, bieloruská spisovateľka, nositeľka Nobelovej ceny za literatúru za rok 2015, viedla dlhé rozhovory s mnohými ženami, ktoré vo vojne bojovali, nezaujímalo ju však, koľko ľudí zabili, ale čo pri tom cítili.

Späť

Zriaďovateľ

Hlavní partneri

Rýchly kontakt

+421 37 772 15 77-9

Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Svätoplukovo námestie 4
950 53 Nitra

Spojte sa s nami